Loading

Przeglądy poza ASO zgodne z prawem

Autoryzowane stacje obsługi, serwisy sieciowe, niezależne serwisy samochodowe, a także małe „garażowe” warsztaty – dziś, chcąc naprawić nasz samochód, czy też poddać go przeglądowi, mamy naprawdę duży wybór możliwości. I wcale nie dotyczy to wyłącznie starszych, już pogwarancyjnych modeli. Przepisy unijnej dyrektywy GVO z 2002 r. dopuszczają bowiem możliwość serwisowania naszego samochodu poza autoryzowanym punktem, bez obawy o utratę gwarancji.

Tzn. obawa taka istnieje, jednak ewentualna utrata prawa do gwarancji nie wynika wyłącznie z samego faktu, iż zdecydowaliśmy się na przegląd czy jakąś naprawę poza ASO, o czym niestety często producentom samochodów zdarza się „zapomieć”. Warunkiem utrzymania gwarancji jest bowiem spełnienie odpowiednich procedur producenta, czyli wykonanie w rzetelny sposób wymaganych czynności podczas przeglądu czy naprawy, a także dotrzymywanie harmonogramu przeglądów okresowych.

W spornej sytuacji, gdy będziemy chcieli dochodzić roszczeń gwarancyjnych, importer zapewne podniesie temat obsługi serwisowej poza autoryzowaną siecią, dlatego wszelkie takie czynności powinniśmy mieć dobrze udokumentowane. Odpowiednie wpisy powinny znaleźć się w książce serwisowej, wszelkie faktury, potwierdzenia wykonania usługi, a także w miarę możliwości wydruki z komputera diagnostycznego dobrze przechowywać przynajmniej do końca obowiązywania gwarancji.

W przypadku zaś konieczności użycia części zamiennych warto pamiętać, iż unijne przepisy nie nakazują stosowania oryginalnych części zamiennych. Z powodzeniem mogą być to tzw. oryginalne części, ale nie oznaczone logo producenta samochodu a producenta danej części, a także tzw. zamienniki porównywalnej jakości. Dobrze oczywiście, w przypadku wyboru serwisu niezależnego, upewnić się, czy część, która zostanie użyta, ma pełne dopuszczenie do stosowania w ramach regulacji GVO.

 

Dyrektywa GVO

Powyższe akty prawa Unii Europejskiej stanowią wprost obowiązujące na terenie Rzeczypospolitej Polskiej źródło prawa, przewyższające w hierarchii stosowania ustawy polskie.

Celem regulacji organów unijnych było zagwarantowanie dostępu zarówno do tańszych części i podzespołów motoryzacyjnych, jak i tańszych usług serwisowych, oferowanych przez niezależne warsztaty.

Wraz z wprowadzeniem w życie Dyrektywy GVO (oraz obecnie obowiązującej dyrektywy 461/2010, czyli tzn. „nowe GVO”) w Polsce ograniczone zostały monopolistyczne prawa koncernów samochodowych dotyczące serwisowania samochodów w okresie gwarancyjnym. Głównym celem wprowadzenia GVO była ochrona praw właścicieli samochodów do swobodnego wyboru miejsca serwisowania pojazdu. Zatem w myśl przepisów obowiązujących po wprowadzeniu „nowego GVO”, poprawnie wykonany pod względem technicznym przegląd w serwisie nieautoryzowanym nie może być powodem odmówienia posiadaczowi samochodu praw wynikających z udzielonej mu gwarancji. Przy czym za poprawny pod względem technicznym przegląd uznaje się taki, w którym stosuje się procedury serwisowe i który został wykonany przy użyciu części zamiennych o jakości porównywalnej z jakością części oryginalnych. Znaczy to, że tańszy zamiennik musi odpowiadać normom i parametrom technicznym (potwierdzonym certyfikatami jakości) wyznaczonym przez producenta samochodów.

 
RODO

Administratorem Twoich danych jest Indywidualna Specjalistyczna Praktyka Lekarska Lek. Med. Danuta Kulik, PHU REIFEN z siedzibą w Rybniku (44-251) przy ul. Jutrzenki 70, do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, pod numerem NIP: 6421837690, REGON: 271935752. W sprawach związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych wyznaczony został punkt kontaktowy w postaci adresu e-mail: biuro@autoexpress.rybnik.pl Kontakt we wskazanych sprawach możliwy jest także w postaci tradycyjnej korespondencji na adres administratora z dopiskiem: „Ochrona Danych Osobowych” oraz osobiście pod adresem Indywidualna Specjalistyczna Praktyka Lekarska Lek. Med. Danuta Kulik, PHU REIFEN z siedzibą w Rybniku (44-251) przy ul. Jutrzenki 70.

Podane przez Ciebie dane osobowe będą przetwarzane w następujących celach:
– wykonania umowy kupna-sprzedaży bądź usługi – przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, aż do czasu zakończenia umowy,
– marketingu bezpośredniego – do czasu zakończenia umowy lub złożenia sprzeciwu,
– finansowo-księgowych – przetwarzanie jest niezbędne do wykonania przepisów prawa podatkowego,
– obrony przed roszczeniami i dochodzenia roszczeń – do czasu wygaśnięcia okresu roszczeń zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego,
– prowadzenia procesów reklamacyjnych.

Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu (np. jeśli dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody lub w celach marketingowych czy udostępniania Twoich danych); posiadasz prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. W celu cofnięcia zgody możesz skontaktować się z punktem obsługi klienta w naszej siedzibie przy ul. Jutrzenki 7, 44-251 Rybnik lub wysyłając wiadomość e-mail na adres: biuro@autoexpress.rybnik.pl Masz również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Podanie przez Ciebie danych osobowych jest w pełni dobrowolne. Niepodanie danych osobowych będzie skutkowało niemożliwością pełnego wykonania zobowiązań, przyjętych przez Indywidualna Specjalistyczna Praktyka Lekarska Lek. Med. Danuta Kulik, PHU REIFEN z siedzibą w Rybniku (44-251) przy ul. Jutrzenki 70 w ramach zawieranych z Tobą umów. Więcej informacji na temat RODO znajdziesz pod adresem https://autoexpress.rybnik.pl/rodo